Školní poradenské pracoviště
V případě potřeby řešit nějakou situaci související s učením nebo chováním ve škole se žáci i rodiče mohou obrátit na třídního učitele, případně na konkrétního člena Školního poradenského pracoviště, podle zaměření jejich činnosti.
Poradenské služby poskytujeme učitelům, žákům a jejich rodičům v následujících oblastech:
- výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
- péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
- problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- prevence sociálně patologických jevů a závadového chování
- kariérové poradenství – profesní orientace žáků, další studium.
- Program poradenských služeb
Členové školního poradenského pracoviště
Ing. Veronika Reitingerová
Mgr. Jana Kopúnová
Činnosti členů
Výchovný poradce
Výchovný poradce
- Pomáhá žákům se speciálními poruchami učení.
- Eviduje zprávy z vyšetření z poradenských pracovišť.
- Navrhuje vyšetření v pedagogicko – psychologické poradně pro žáky s vývojovými poruchami učení a chování i pro žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením.
- Pomáhá třídním učitelům při vyplňování dotazníků pro poradny.
- Shromažďuje zprávy z vyšetření, předává jejich kopie třídním učitelům, vysvětluje závěry a pomáhá při realizaci doporučení ze zpráv ostatním zainteresovaným učitelům.
- Dohlíží na realizaci doporučení ze zpráv.
- Vytváří aktuální přehledy vyšetřených a integrovaných žáků.
- Organizuje péči o integrované žáky.
Koordinátor studijních záležitostí
Koordinátor studijních záležitostí
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák).
- Společně se školním metodikem prevence pomáhá řešit závadové chování žáků, především projevy šikanování.
- Řeší problémy spojených se školní docházkou.
- Sleduje projevy záškoláctví u žáků školy – přesná evidence neomluvených hodin, projednávání případů s třídními učiteli a rodiči, návrhy opatření.
- Sleduje žáky s omluvenou absencí nad 80 hodin v jednom klasifikačním období – projednávání případů s třídními učiteli a rodiči, návrhy opatření.
- Společně s třídními učiteli sleduje žáky neprospívající, hledá příčiny školního neprospěchu a navrhuje způsoby, jak situaci řešit.
- Společně s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované a navrhuje další péči o tyto žáky
- Společně se školním metodikem prevence pomáhá třídním kolektivům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů.
Školní metodik prevence
Školní metodik prevence
- Koordinuje činnosti v oblasti prevence a řešení rizikového chování žáků.
- Poskytuje psychologickou pomoc žákům s osobními problémy.
- Zajišťuje konzultační a poradenskou činnost žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti sociálně patologických jevů (šikana, násilí, závislosti, zneužívání, kriminální chování, sekty, rasismus a další projevy rizikového chování), případně zajišťuje péči odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Zajišťuje individuální a skupinovou práci se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně – vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinuje a realizuje aktivity zaměřené na integraci žáků – cizinců (prioritou je prevence rasismu).
- Předává informace a zprávy o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školnímu poradenskému zařízení.
- Připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
- Koordinuje a samostatně zajišťuje přípravu Minimálního preventivního programu, podílí se na jeho realizaci, podle aktuálních potřeb inovuje a vyhodnocuje jeho účinnost.
- Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
Kariérový poradce
Kariérový poradce
- Shromažďuje informace a metodické pokyny k volbě povolání, k volbě dalšího vzdělávání a jejich předávání žákům.
- Realizuje Individuální poradenství pro žáky v oblasti volby povolání, volby dalšího vzdělávání.
- Zajišťuje exkurze, workshopy zaměřené na odborné dovednosti.
- Organizuje setkání zástupců firem, vysokých škol a dalších vzdělávacích zařízení se studenty.
- Pomáhá při vyplňování přihlášek na vyšší školy, jejich odeslání.
- Připravuje žáky pro vstup na trh práce (příprava na pracovní pohovor, pomoc a konzultace při zpracování životopisu).
Školní psycholog
Školní psycholog
Služby školního psychologa poskytuje škola v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Školní psycholog provádí tyto činnosti:
Diagnostika, depistáž
1. Depistáž specifických poruch učení.
2. Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků.
3. Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
4. Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
5. Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
1. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
2. Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
3. Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
4. Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení apod.)
5. Skupinová a komunitní práce s žáky.
6. Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
7. Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
8. Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
9. Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
10. Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
1. Metodická pomoc třídním učitelům.
2. Konzultace pro pedagogické pracovníky.
3. Spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole.
4. Spolupráce – výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé.
5. Spolupráce při poradenských službách mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
6. Prezentační a informační činnost.